Wydawca treści
Mechaniczne pozyskanie drewna
Nadleśnictwo Osie w większości korzysta z możliwości pracy Harvestera, maszyny wielooperacyjnej, zaopatrzonej w specjalną głowicę, która najpierw ścina drzewo, potem okrzesuje i przerzyna na określonej długości sortymenty. Natępnie Forwarder (ciągnik nasiębierny) zrywa to drewno czyli przemieszcza je z miejsca ścinki do...
Nadleśnictwo Osie w większości korzysta z możliwości pracy Harvestera, maszyny wielooperacyjnej, zaopatrzonej w specjalną głowicę, która najpierw ścina drzewo, potem okrzesuje i przerzyna na określonej długości sortymenty. Natępnie Forwarder (ciągnik nasiębierny) zrywa to drewno, czyli przemieszcza je z miejsca ścinki do miejsca składowania (droga leśna, skraj lasu). Forwarder wyposażony jest w specjalny żuraw, którym drewno jest chwytane i układane pomiędzy kłonicami zintegrowanej naczepy.
Maszyny te cechuje duża wydajność oraz co najważniejsze - jest to bezpieczniejsza metoda pozyskania drewna. Kabina jest specjalnie wzmocniona, nie występują drgania (jak w przypadku pracy z pilarką) a operator nie ma bezpośredniego kontaku ze ścinanym drzewem. W porównaniu z tradycyjnymi metodami pozyskania drewna jest też bardziej ekologiczny. Zmniejszone są uszkodzenia innych drzew i gleby oraz emisja spalin na jednostkę ładunku. Zdecydowanie lepsze są warunki i bezpieczeństwo pracy. Kabiny maszyn są klimatyzowane i odpowiednio wyciszone. obrotowa kabina daje znakomitą widoczność na głowicę i obrabiany produkt, specjalny system AutoLev służy do poziomowania kabiny.
Tekst: Robert Wojnerowicz
Najnowsze aktualności
Nowy dojazd pożarowy w Leśnictwie Nowa Huta
Nowy dojazd pożarowy w Leśnictwie Nowa Huta
W dniu 26 czerwca dokonano końcowego odbioru inwestycji polegającej na budowie ponad 3 kilometrowej drogi leśnej, przecinającej główny kompleks leśny w Nadleśnictwie.
Nawierzchnia drogi wykonana została w ponad dziewięćdziesięciu procentach przez pracowników Nadleśnictwa Osie z wykorzystaniem własnego sprzętu i zapewnia możliwość łatwego przejazdu najcięższym wozom bojowym straży pożarnej. Przygotowanie dokumentacji i odpowiednich uzgodnień i zezwoleń trwały kilka miesięcy, co wynikało z położenia placu budowy w obszarze Natura 2000 „Bory Tucholskie". Prace budowlane trwały od października 2019 roku, a dzięki zaangażowaniu naszych pracowników i sprzętu udało nam się obniżyć koszt inwestycji o prawie 56 procent.
Efektem zrealizowanego przedsięwzięcia jest znaczna poprawa parametrów technicznych
i użytkowych drogi, co pozwoliło na stworzenie odpowiednich warunków transportowych dla wywozu drewna z kompleksów leśnych bez względu na porę roku oraz dla prowadzenia akcji gaszenia pożarów kompleksów leśnych.
Wybudowana droga leśna znajduje się w nowo opracowanej docelowej sieci drogowej Nadleśnictwa Osie i stanowi dojazd pożarowy nr 21.
Tekst: D. Warzyński
Zdjęcia: S. Sławiński